Dopravní podnik města Brna začal na automaty na jízdenky lepit samolepky “proti vandalismu”. Je to tristní projekt, který nemá hlavu a patu, způsobuje vizuální smog a veřejný prostor i cestující tím zbytečně utrpí.
Proč je to špatně?
1. Automat na jízdenky má být prostě vidět z dálky a mít sjednocenou, výraznou barvu. Používají jej příležitostní cestující a přespolní, kteří ho hledají. Domorodec má šalinkartu a nepotřebuje ho nebo dávno ví, kde je. Když začneme na automaty dávat samolepky, zmizí ve změti vizuálního smogu okolo. Je to UX fail jako blázen, nepochopení toho kdo automat používá a proč.
2. Pro výtvarné soutěže za veřejné peníze je vždycky potřeba odborná komise. Proč má veřejnost platit za projekt a dívat se na díla, která jsou řemeslně i výtvarně tristní a vybírali je amatéři bez odborného vzdělání? Jakou přidanou hodnotu má pro veřejný prostor naprosto generický obrázek jako stažený z internetu?
3. Prevence vandalismu je jen a pouze pravidelné čištění. Samolepka z boku neřeší ostatní plochy automatu. Při nejhorším se dá aplikovat ozrněný nátěr, který se používá na mobiliář a nejde na něj lepit samolepky ani pořádně psát fixkou. Automat by pak zůstal barevně výrazný a viditelný. Ale nejlepší je jen a pouze čištění, je to mnohem lepší služba veřejnému prostoru a stálo by za to ty automaty vyčistit aspoň při instalaci té samolepky (…).
4. Plastová samolepka je vždy neekologická a je absurdní, že to městská organizace placená z veřejných peněz nechápe. Olepují celé šaliny reklamou z plastu, devastují tím design vlastních strojů a vytváří zbytečný, neekologický odpad. Plastové samolepky a polepy prostě ne. Buďme hrdí na produktový design strojů i automatů a nesnažme se je “vylepšit” samolepkou. Je to plivanec do obličeje člověku, co navrhoval design jeho tvaru. Vylepšujme produktový design a přemýšlejme o jeho hodnotě.
5. Pokud skutečně musíme mít automaty “výtvarné”, je potřeba to dělat postupně, po celé ploše objektu, na míru, ručně jako kresbu přímo umělcem. To může mít výtvarnou hodnotu a budou to muset dělat výtvarníci, co mají terénní reference. Viz příklad z Ghentu – je to antoníček, ale umná práce s tvarem a prostorem je myslím zřejmá.
Co s tím?
Automaty prostě čistit, dlouhodobé zkušenosti z různých měst jsou jasné, nic jiného nefunguje. Pokud musíme na automatech mít umění, je potřeba realizací dělat méně, dělat to postupně a pečlivě. A tím vytvářet kvalitní přidanou hodnotu. Ta nevzniká tak, že na automat nalepíme plastovou samolepku s !jakýmkoli! motivem a tváříme se, že je to lepší než vandalismus.
Chápu, že DPMB chce inovovat a iniciuje “pozitivní” projekty, ale tohle je nesmysl a úpadek. Pokud budou stavu se od toho nějak odpíchnout a začnou dělat intervence ve vyšší kvalitě a bez plastů, ráda je pochválím, ale momentálně bohužel není za co. Nejde o esenciální funkční věc, která “nějak dopadla”, ale o věc navíc, dekor, intervenci. Ty u nás v tak provizorní kvalitě opravdu nepotřebujeme.
Mimochodem, ten blikající nápisový pás, který DPMB instaloval na Joštovu v městské památkové rezervaci, to je další selhání, a na dvou úrovních. Odbor památkové péče nemůže zakazovat tyhle věci obchodníkům a pak je povolit DPMB. Ten by takové věci ani nikdy neměl iniciovat, je to absurdní a zbytečná devastace kulturního dědictví centra města.